Skal bilen til service, så vælg et værksted, der er kigget grundigt efter i sømmene. Det sikrer ikke bare en køreklar bil. Det sikrer dig også, at fabriksgarantien ikke ryger i svinget.

Som forbruger er det ikke altid lige let at gennemskue, om bilen lander i de rigtige hænder, når den skal repareres. Anvender værkstedet de rette reservedele, og opfylder fakturaen de givne regler? Det kan være svært at vide på forhånd, men med mærkeordningen ”CAC-certificeret” bliver autoværkstederne vurderet på en lang række parametre, der skal sikre, at arbejdet udføres korrekt.

"Når jeg kommer på uanmeldt besøg, tager jeg kundens briller på og gennemgår værkstedet, omgivelserne og  dokumentationen fra ende til anden. Det skal ikke bare sikre kunden en bil, der er repareret e er forskrifterne.
Det er også en sikkerhed for, at fabriksgarantien ikke ryger, ligesom det er afgørende for kundens helhedsoplevelse af værkstedet," forklarer kvalitetskoordinator Allan Nørgaard.

Det vigtige føstehåndsindtryk

Når Allan Nørgaard aflægger værkstederne et besøg, starter kontrollen det øjeblik, han triller ind foran værkstedet. "Jeg starter med at dræne hjernen, så jeg kan opleve værkstedet som en kunde, der aldrig har været her før. Er der skilte? Er det tydeligt, hvor jeg kan parkere? Hvordan ser her ud?" Selve værkstedet får samme tur med de kritiske øjne.
"Når jeg træder ind, scanner jeg rummet og bemærker, om her er toilet og ventefaciliteter. Bliver jeg budt velkommen, eller bliver jeg overset. Selv om der er travlt, og en medarbejder er optaget på telefonen, er det stadig vigtigt at anerkende, de kunder der kommer ind. Førstehåndsindtrykket er måske ikke det, der afgør, om en bil bliver repareret korrekt, men det er en del af den samlede oplevelse."

En kritisk kontrol

Here er er det tørre facts som arbejdskort, værktøj, sædeovertræk, bundmåtter og andre lavpraktiske ting, der kommer under luppen. Men også faktura og dokumentation ses nøje igennem. "Hvordan håndteres fakturaen og er den lagret  elektronisk? Får værkstedet indberettet reparationen i en digital servicebog? Det er vigtigt, at fakturaen konkret beskriver, hvad der er lavet, for det kan være altafgørende i en eventuel garantisag," siger Allan Nørgaard. Inden kontrollen er slut, gennemgår han også, om værkstedet sikrer de ansatte det rette arbejdsmiljø, og om de får den anbefalede efteruddannelse, herunder om de er opdateret på den nyeste teknologi og softwareopdateringer.

Guld, sølv eller bronze

Hele kontrollen omfatter 62 punkter, som der gives karakterer for. I sidste ende giver det enten et guld-, sølv- eller bronzediplom. "Typisk tager vi snakken om, hvad der skal til for at rykke sig, og 80 % er faktisk meget motiverede til at gøre det bedre," siger Allan Nørgaard. De tre kategorier skal ses som motivationsinstrumenter. Bronze er ikke et dårligt resultat, men skal ses som en motivation for at stræbe e er et højere resultat ved næste tjek, mens guld kræver at man er med i top på alle 62 punkter.

Find dit lokale autoværksted
DEL PÅ:

AutoPartner sender nyhedsbreve ca. 14 gange årligt med gode råd og tilbud.

Du kan selvfølgelig altid afmelde dig igen.

Tilmeld nyhedsbrev