Sommerdæk gør bilen bedre

Det er klogt at skifte til sommerdæk, for de er ikke kun gode for bilens trafiksikkerhed
– de gør også din bil bedre at køre i

Det er atter ved at være tid til at skifte til sommerdæk. Alligevel er der mange af os, som får gjort det alt for sent, eller som slet og ret dropper  det, fordi vinterdæk om sommeren nok ikke kan være helt så farlige at køre på som sommerdæk er om vinteren. Der er dog en grund til, at  man skal skifte dæk, for bilens køreegenskaber bliver også forbedret af at få nye dæk på.

Sommerdæk kendetegner sig ved, at de er bygget til temperaturer, der er over syv grader. Og så giver sommerdækkene de køreegenskaber,  som en bil er født med fra fabrikken. Når de skal få bilen til at køre optimalt på fabrikken, tester og analyserer de det med brug af sommerdæk,  så det er denne dæktype, som giver den bedste kørsel.

Hemmeligheden ligger i opbygningen af dækket, som er ganske avanceret. Der er nemlig nogle helt unikke mønstre i slidbanen, som giver dækkene forskellige egenskaber. Sommerdæk er typisk beregnet til at dræne vand. Og det får vi en del af i Danmark. De arbejder helt  anderledes end vinterdæk, som er designet sådan, at de skyder sneen fra sig. I sommerdækket er der drænkanaler, som sikrer en mere sikker kørsel i vådt vejr. Også støjmæssigt er sommerdæk bedre. Man får en bedre kørekomfort ved at køre på sommerdæk, for de er mere lydsvage end vinterdæk er om sommeren.

Bremselængden bliver forbedret, når man skifter dæk

Vinterdækket bliver stift, når temperaturerne bliver over syv grader, kontra et sommerdæk, som sikrer bedre vejgreb, når temperaturerne bliver høje. Milde vintre ikke lig  med sommerdæk Hovedreglen siger, at man bør skifte fra vinterdæk til sommerdæk, når gennemsnitstemperaturen når over de syv grader. Men det er de færreste, som holder øje med den daglige temperatur, så det bliver ofte et spørgsmål om vane, i forhold til hvornår det skal ske. 

Fodtøj er designet til den årstid, man skal bruge dem i. Sådan er det også med dæk. Det er det eneste punkt, der har kontakt til vejbanen, så det er et sted, hvor det er dumt at gå på kompromis. Skal man gå mange km i kulden, tager man også et par varme vandrestøvler på.
Som regel er det dog på samme tid hvert år, at værkstederne har travlt med dækskift.

Helårsdæk er kun en halv løsning

Hos AutoPartners værksteder er det også muligt at købe helårsdæk. Det er dog ikke noget, der kan anbefales til alle.
Hvis man har et kørselsmønster, der ikke overstiger 10.000 km om året og man ikke kører ud i al slags vejr, så kan et helårsdæk være løsningen. Kører man mere, er det vigtigt at få skiftet.  Og det kan som regel gøres ret hurtigt.
Det tager ca. en time at få skiftet dæk på din bil ved et AutoPartner-værksted.

Derfor er der forskel på billige og dyre dæk

Pas på dækvalget: Gå uden om de allerbilligste dæk, for hvis tilbuddet lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også. Vi guider uden om de værste fælder.

Det er de færreste, der tænker nærmere over, hvilke bildæk de kører på. Naturligvis ved vi, at der er forskel på størrelsen, for en VW Up skal ikke have samme dæk på som en stor Mercedes. Men der er også meget store forskelle på billige og dyre dæk. Selv om vi sådan set ikke behøver være eksperter, kan det alligevel være godt med en basisviden, så du ikke bliver snydt.
Herunder kan du få styr på det, du skal være opmærksom på, hvis du er på jagt efter et nyt dæk.

Sådan læses et dæk

Dæk er mærket med en række oplysninger om fysiske mål og egenskaber. Mærkningen kan virke lidt svær at gennemskue, men følgende eksempel viser, hvad de forskellige tal dækker. Er dækket mærket 165R13 82 T, betyder det, at dækket er et 165 mm bredt radialdæk (R), som passer på en 13-tommer fælg. Dækket har et belastningsindeks på 82, der svarer til, at dækket må bære maksimalt 475 kg, og er godkendt til 190 km/t (T). Når der ikke står noget tal mellem 165 og R, betyder det, at dækket er en
standardprofi l (82-profil). Andre profilstørrelser markeres altid med en skråstreg efter bredden, f.eks. 165/70.

1. Pas på parallelimporterede dæk
De koster måske kun det halve, men måske er de ikke fremstillet til brug på vore breddegrader. Et dæk fremstillet til brug i f.eks. Mellemøsten eller Sydasien, kan vise sig at være direkte farligt under vore himmelstrøg pga. en anderledes gummiblanding.
Løsning: Selv om dækket er af et anerkendt mærke, bør du alligevel se efter, hvor det er fremstillet. Det fremgår af E-mærkningen, der stiller krav til dækkvalitet, mærkning og hastighed. Se også efter den amerikanske kvalitetsstandard, DOT-mærket. Bemærk at E- og DOT-mærkerne ikke garanterer noget som helst, hvis der ikke bagved står et godkendelsesnummer og et oprindelsesland.

2. Vær opmærksom påbegrænsninger
Hvis der står ’Max. 30 km/t’ på det dæk, du er ved at købe, må dækket ikke anvendes på motorkøretøjer eller anhængere, der tilkobles biler.

3. Hold øje med hastighedskoder
Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder, bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med. Det er altså ikke tilstrækkeligt at købe f.eks. L-mærkede dæk til maks. 120 km/t, fordi fartgrænserne i Danmark nu en gang er 130 km/t. Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer.

4. Regummierede dæk
Med regummierede dæk er det muligt at forlænge dækkenes levetid til fordel for miljøet. Det går ud på at erstatte slidbanen (den del, som er i kontakt med vejen) på det nedslidte dæk med en ny slidbane – men på samme grunddæk. Alle regummierede dæk skal gennem den samme ydeevne- og sikkerhedstest som de nye dæk, før de må markedsføres. Vær opmærksom på, at de skal være stemplet ’retread’. Forlang derfor altid fire regummierede dæk med ens  grunddæk (kaldes i fagsprog for en karkasse) hos forhandleren.

DEL PÅ:

AutoPartner sender nyhedsbreve ca. 14 gange årligt med gode råd og tilbud.

Du kan selvfølgelig altid afmelde dig igen.

Tilmeld nyhedsbrev