Hvilke dæk skal jeg vælge?

Det kan være svært at finde ud af, om man skal vælge at køre på helårsdæk, sommerdæk eller vinterdæk. Derfor har vi samlet nogle gode råd til dig, så du kan se fordele og ulemper ved de forskellige dæktyper.

Hvorfor vælge vinterdæk? Se hvorfor her

Se her om Helårsdæk er noget for dig

 

Hvorfor skifte til sommerdæk?

En af grundene til, at du bør skifte til sommerdæk er din sikkerhed. 

Vinterdæk er lavet af et blødere gummi end sommerdæk, hvilket gør at vinterdæk står bedre fast på vejen når der er lav friktion. Men når solen begynder at komme frem, står vinterdækkene dårligere fast på vejene og din bremselængde øges.
Derudover slides vinterdæk hurtigere end sommerdæk, når vejene og vejret er varmt.

Du bør skifte til sommerdæk, når vejtemperaturen er 7 grader døgnet rundt.

 

Bremselængden øges med vinterdæk om sommeren

Nedenfor kan du se forskellen på bremselængden alt efter, om du kører på sommer- eller vinterdæk.

Illustrationen er lavet af Rådet for Større Dæksikkerhed

Hvorfor skifte til vinterdæk?

Når temperaturen daler om efteråret, bliver sikkerheden på vejene endnu mere vigtig. Gummiet der benyttes i sommerdæk begynder at stivne ved 7°C hvilket betyder, at vejgrebet reduceres.
Vinterdæk er lavet af et blødere gummi end sommerdæk, hvilket gør at vinterdæk står bedre fast på vejen når der er lav friktion. Du står altså bedre fast på kolde veje med vinterdæk.

Er dine vinterdæk sikre at køre med?

Efterhånden som dine vinterdæk slides, så bliver dækmønstret mindre. Jo mindre dækmønster, jo dårligere står din bil fast på vejene.
Derfor anbefaler vi, at du har et dækmønster på min. 3 mm, selv om lovgivningen siger 1,6 mm. Grunden er, at dækket mister sine egenskaber og det går ud over dig og dine medtrafikanters sikkerhed.
Til sammenligning så har et nyt dæk et mønster på mellem 7 og 8 mm.

Regler i udlandet

Hvis du skal på ferie i udlandet i vinterperioden, skal du være opmærksom på om du skal have vinterdæk på samt hvilke regler der er omkring snekæder og pigdæk.
I Norge siger loven f.eks. at dækmønsteret skal være min. 3 mm på vinterdæk, hvorimod loven siger 1,6 mm. i Danmark. Dine vinterdæk kan altså godt være lovlige i Danmark, selvom de ikke er det i andre lande.

Bremselængde: Sommerdæk vs. vinterdæk

Nedenfor kan du se en illustration, der viser forskellen på bremselængden alt efter, om du kører på sommer- eller vinterdæk.
Illustrationen er lavet af Rådet for Større Dæksikkerhed.

 

Symboler på dæk

Der er mange symboler og tal på dæk. Her giver vi dig svaret på, hvad nogle af dem betyder.

Hvad er Alpin symbol “Snefnug på et bjerg”?

Vinterdækkene har ekstraordinære, gode egenskaber med hensyn til sikkerhed og kontrol på sne, isbelagte veje og generelt ved lave temperaturer.

Hvad betyder MS mærkning?

Hvis dine dæk er mærket med et M+S mærke, betyder det, at dækkene er vinterdæk eller helårsdæk. Men vær opmærksom! Der skal også være et snefnug symbol sammen med M+S mærket, for at der er tale om vinterdæk. M+S mærket alene sikrer altså ikke, at dækket er et vinterdæk.

M+S symbol (“snedæk”) betyder et dæk hvor slidbanemønstret, gummiblandingen og strukturen primært er designet til at have bedre køreegenskaber på sne end et standard dæk, når vi taler om evnen til at igangsætte eller holde bilen i bevægelse.

M+S mærkede dæk skal altid være monteret på alle 4 hjul, og må ikke blandes med sommerdæk.

Er helårsdæk noget for dig?

Når det drejer sig om dæk, er det store spørgsmål som regel, om du skal vælge sommer- og vinterdæk eller helårsdæk. Der kan være flere fordele ved begge dele, og ofte handler det om dit kørselsbehov, samt hvor du kører.

Vi har samlet fordele og ulemper ved sommer-, vinter- og helårsdæk her. Er du fortsat i tvivl om, hvad du skal vælge, så hjælper en af vores erfarne mekanikere dig gerne.

Fordele ved helårsdæk

Med helårsdæk slipper du for at skifte mellem sommer- og vinterdæk hvert år. Med de nye helårsdæk, der bliver produceret, kan du bruge 1 dæk hele året. Grunden er, at vinteren som regel er hårdere nordpå eller når du skal sydpå til skisportsstederne. Danmark har dog ofte en mild og våd vinter, og derfor kan helårsdæk godt bruges. Helårsdæk er derfor bedre at køre med om vinteren herhjemme i Danmark i forhold til sommerdæk.

Ulempen ved helårsdæk

Vinterdæk har stadig bedre egenskaber på sne- og isdækkede veje. Så hvis du vil være helt på den sikre side, og skal du på kør-selv-skiferie, er det fortsat en god idé at skifte til vinterdæk, selvom du kører på helårsdæk. I nogle lande er det også et lovkrav, at du kører med vinterdæk i vinterperioderne. Her går det altså ikke at have helårsdæk. Derfor afhænger dit valg meget af dit behov.

Derudover står helårsdæk ikke helt lige så godt fast på tør vej som sommerdæk.

Helårsdæk er M+S mærket

M+S står for Mud+Snow og et helårsdæk er M+S mærket ligesom vinterdæk. Med helårsdæk har dækproducenterne kombineret egenskaberne for sommer- og vinterdæk i ét dæk. Du skal dog være opmærksom på, at selvom et helårsdæk er M+S mærket, så betyder det ikke, at de er lige så gode som de bedste vinterdæk. Derfor anbefaler vi fortsat, at du benytter vinterdæk, hvis du skal til udlandet på skiferie – det kan også være et lovkrav i det land, du kører til.

DEL PÅ:

AutoPartner sender nyhedsbreve ca. 14 gange årligt med gode råd og tilbud.

Du kan selvfølgelig altid afmelde dig igen.